tirsdag 8. september 2009

Usmakelig annonse om ekteskapsloven

Arbeiderpartipolitikere har bidratt til ”kjøp og salg av barn” hevder Stiftelsen ja til mor, far og barn i en annonse i VG 7. september. At vi i fjor vedtok en lov som likestiller heterofilt og homofilt ekteskap, har ifølge stiftelsen skapt et ”internasjonalt barnemarked. Varene på dette markedet er sæd og egg, donorer og surrogatmødre, altså menneskehandel med ufødte barn”.

Jeg har ikke ord for hvor grotesk jeg synes kampanjen fra stiftelsen er. Å ta i bruk så usmakelige virkemidler fordi man har behov for å rangere homofile og deres barn er uforståelig. Stiftelsen går langt i å insinuere at ekteskapsloven har ført til et kriminelt marked med ufødte barn. Dette er en trakkasering av homofile og deres liv, som jeg sjelden har sett maken til. Kun en gang tidligere har jeg opplevd lignende annonser. Det var fra den samme stiftelsen like før ekteskapsloven ble vedtatt. Istedenfor å bruke tusenvis av kroner på å stigmatisere homofile og deres familier, anbefaler jeg stiftelsen å heller bruke pengene på kampanjer for likebehandling og respekt for alle mennesker.

6 kommentarer:

  1. Tja.

    Bla. viking-sæd er i ferd med å bli en viktig eksportvare...

    SvarSlett
  2. Hei hei:) Jeg heter Synne, er 14 år og kommer fra markaplassen skole hvor vi med forbindelse med valget har et prosjekt om politikk. Jeg lurte bare på om hvorfor du bestemte deg for å bli politikker, og hvordann du gikk frem for å bli så suksessrik som du er!? Jeg er veldig glad for at ekteskapsloven kom, og jeg er litt sjokert over at den ikke kom tidligerre. Homofile bør jo likestilles som andre på alle pungter. Ville vert glad for hurtig svar. På forhånd Takk:)

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Hei

    Du bekrefter jo bare det feilaktige fokus i denne loven. Du har fokus på foreldrenes rettigheter, mens dine meningsmotstandere har fokus på BARNAS rettigheter. Kan du ikke imøtegå dine meningsmotstanderes argumenter, stiller du veldig svakt. Uansett hvor "groteskt" du synes det er, og hvor få ord du har. Det siste blir jo en naturlig konsekvens av en slik ensporet tankegang.

    Og svakt synes jeg både du og dine meningsfeller står, all den tid dere ikke innser at denne loven faktisk tråkker på barnas rettigheter. Også etter internasjonale barnekonvensjoner. Det er altså BARNA det er snakk om. Ikke de homofile!

    SvarSlett